Kinderen van 0 - 4 jaar bij Koeties Gastouderopvang

Persoonlijk contact

Ik vind persoonlijk contact erg belangrijk. Er is altijd ruimte voor een praatje en het toezenden van foto's. Door de kleinschaligheid van mijn opvang kan ik met uw kind(eren) een fijne vertrouwensband opbouwen. Ik ben altijd aanwezig. Dit geeft kinderen een veilig gevoel.

Bewuste voeding

Ik vind het belangrijk om kinderen dingen over voeding mee te geven. Zo kies ik als het even kan voor gezondere tussendoortjes en bespreken we regelmatig waar ons eten vandaan komt en wat er allemaal in zit. Eten is een feestje, dat geef ik ze graag mee o.a. door een monkey platter aan te bieden.

Optimale ontwikkeling

Ik wil een fijne omgeving creëren waarin een kind optimaal wil, kan én durft te ontwikkelen. Waar het zelfvertrouwen krijgt om zelf dingen te ontdekken en zich veilig genoeg voelt om hulp te vragen. Ik stimuleer de ontwikkeling graag met afwisselende activiteiten en technieken.

Dagritme

Geen dag is hetzelfde wanneer je met kinderen werkt. Dat maakt mijn werk ook zo leuk. De dagindeling is dan ook een globale indeling. Er zijn enkele momenten die dagelijks op hetzelfde tijdstip terugkomen, andere wijken soms wat af. 

Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Moeten we naar school om kinderen te brengen/halen? Zijn er baby’s? Wat willen de kinderen doen? Wat voor weer is het? 

7.15 – 8.15 spelen

8.15 – 8.45 naar school

8.45 – 9.30 spelen

9.30 – 10.00 fruit moment

10.00 – 11.30 spelen

11.30 – 11.40 opruimen

11.40 – 12.15 naar school

12.15 – 13.15 lunchen

13.15-13.30 naar school

13.30 – 15.15 Naar bed (of spelen)

15.15 – 15.45 naar school

15.45 – 16.00 middag tussendoortje

16.00 – 18.00 spelen (en ophalen)

De kinderen die nog 2 of 3 slaapmomenten per dag hebben houden hun eigen ritme aan. Net als hun eetmomenten. Het is dan ook een bewuste keus dit niet in het dagritme te vermelden. Ik vind het belangrijk om zoveel als mogelijk het ritme van het kind (en thuis) te volgen. 

Natuurlijk zijn er over de dag verdeeld momenten waarin ik de kinderen stimuleer in hun ontwikkeling en (educatieve) activiteiten aanbied. Dit verloopt door de dag heen en hierbij kijk ik naar wat het kind nodig heeft. Ik heb dan ook heel bewust geen vaste momenten waarop ik activiteiten aanbied. 

Vroege Voorschoolse Educatie (VVE) is een veel besproken onderwerp. Tegenwoordig lijkt het wel of een kind geen kind meer mag zijn, het “moeten” is er al steeds vroeger bij. Ik ben van mening dat kinderen kind moeten kunnen zijn en ze veel ontwikkelingsgebieden zichzelf aanleren door te spelen. 

Toch vind ik het belangrijk om de ontwikkeling te stimuleren. Dit doe ik tijdens hun spel. Ik heb mijzelf daarom niet aangesloten bij een bepaald VVE-programma.

Welke ontwikkelingsgebieden worden in mijn opvang dagelijks gestimuleerd? Ik zet er hieronder een aantal op een rijtje:

Taalontwikkeling

De taalontwikkeling is natuurlijk een van de belangrijkste ontwikkelingsgebieden voor een jong kind. Bij Koeties Gastouderopvang ben ik de hele dag bezig met het stimuleren van de woordenschat. Ik vertel bij (bijna) iedere handeling wat ik ga doen, leg de kinderen dingen die gebeuren uit, lees voor uit boekjes, bekijk vertelplaten en we zingen regelmatig liedjes. 

Beginnende rekenvaardigheid

De beginnende rekenvaardigheid is niet iets waar ik echt gericht mee bezig ga doormiddel van activiteiten. Ik vind dat in mijn opvang een kind vooral kind moet zijn. School kan nog lang genoeg! Wel vind ik het waardevol om kinderen hiervan al iets mee te geven. Dit gebeurt vaak automatisch tijdens rollenspel of in een gesprek. We meten wie of wat het grootste is, kijken hoeveel er van alles is en tellen dingen. 

Motorische ontwikkeling

De motorische ontwikkeling is iets wat kinderen de hele dag door, al spelend, ontwikkelen. Tijdens een opvang dag stimuleer ik deze ontwikkeling op allerlei manieren. Dit kan bijvoorbeeld door te knippen, prikken of rijgen van kralen maar ook al door het stapelen van blokjes (fijne motoriek). Buitenspelen, dansen, klimmen zijn leuke voorbeelden van de grove motoriek

Sociaal- emotionele ontwikkeling

De sociaal- emotionele ontwikkeling vind ik persoonlijk de belangrijkste ontwikkeling vanuit mijn opvang om aan kinderen mee te geven. Ik leer kinderen wat normen en waarden zijn. Maar ook geef ik ze dingen mee waar ze op school iets aan hebben. Denk aan dingen als op de beurt wachten, elkaar en de omgeving met respect behandelen, rekening houden met elkaar, aan tafel blijven zitten. We zeggen elkaar gedag en geven elkaar aandacht wanneer iemand verdrietig is. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een kind zich veilig voelt en gelooft in z’n eigen kunnen. Hier krijgt een kind zelfvertrouwen van.

Koeties Gastouderopvang, gastouder Druten

Afwisselend spelmateriaal

Ik zorg graag voor een mooi balans in educatief en vrij spel. In mijn opvang maak ik gebruik van "open end" materiaal. Dit materiaal stimuleert de fantasie en wordt iedere speelronde weer voor iets anders ingezet door de kinderen.

Rustige omgeving

Is jullie kind (hoog)gevoelig of snel overprikkeld? Binnen mijn opvang heb ik rekening gehouden met prikkelverwerking. Ik heb niet de hele dag muziek aan, 90% van het speelgoed is zonder batterijen en ik leer de kindjes niet te gillen in huis. Doordat ikzelf en onze meiden hooggevoelig zijn weten wij precies wat wel en niet prettig is.

Herkenbaar ritme

Het ritme bij de gastouder lijkt in de meeste gevallen op het ritme van thuis. Die herkenning is voor kinderen prettig. Uitstapjes naar de bibliotheek, supermarkt, kinderboerderij of dokter horen hier soms ook bij. Leuke en leerzame momenten.

Heb je nog vragen?